חדשות ועדכונים

כתבה בעתון הארץ על הפארק

תמיד מוזר לראות גשר שנבנה עבור רכבת ואין מסילה שמגיעה אליו. בימים אלה הושלם שיקומו של גשר ברזל היסטורי, באורך 130 מטר, שחוצה את נחל אופקים. הבריטים בנו אותו לפני כמאה שנים, כדי שהרכבת מרפיח לבאר שבע תוכל לחצות כאן בבטחה, ונטשו את המסילה ב–1927.

הגשר, שמיועד כיום למעבר הולכי רגל, מרשים והשיקום מיטיב איתו. חלק מקרקעיתו המחודשת שקוף, ואפשר לצפות מטה, על אפיק הנחל, 12 מטר תחתינו. זה אמנם לא גרנד קניון הישראלי, אבל המראה יפה.
ותיקי סיירת שקד פועלים בפארק מאז הקמתו במטרה משולבת — לטפח היכרות עם האזור בצפון־מערב הנגב, להוביל מטיילים למפגש עם ההיסטוריה העתיקה והחדשה של האזור, עם בורות המים, ההשקיה המדברית, ובעיקר עם מורשת היחידה והנצחת 137 לוחמי הסיירת שנפלו בשנות קיומה (1955–1978).

הגשר הוא בעיני ותיקי הסיירת מרכיב סמלי, כיוון שהמוניטין של היחידה נבע מגישור בין מרכיבי החברה הישראלית. שירתו בה זה לצד זה יהודים, דרוזים ובדואים, ומפקדה המיתולוגי היה עמוס ירקוני (עבד אל־מג'יד חאדר). גשר הרכבת המשוקם הוא המרכיב הבולט ביותר בפארק סיירת שקד אבל גם סביבתו מרתקת. קק"ל החלה בהקמת הפארק לפני כ–30 שנה ונטעה בו 5,000 עצים.

שיקום הגשר העכשווי נעשה במימון קק"ל ובשיתוף עם עיריית אופקים ומועצה אזורית מרחבים. כיוון שבאזור זה יש 200 מילימטר גשם בשנה — העצים צמחו היטב ושטחי הצל הרחבים בפארק הדרומי מפתיעים ונעימים. עשרות פינות ישיבה מפתות את המטיילים לנוח קצת.שביל הליכה שאורכו קילומטר יוצא מן הגשר ומוביל לגיא קטן בעל מחשוף סלע, לאורכו חצובים שלושה בורות מים עתיקים.

בפארק הוקם תיאטרון חוץ קטן ובעתיד מתכננים לפתח בסביבתו בריכת חורף, בוסתנים, מסלול ארכיאולוגי, פעילות טיפוס ומסלולי אופניים. הכוונה המבורכת ביותר היא להגביל את תנועת כלי הרכב בשטח הפארק ולאפשר בו הליכה ורכיבה על אופניים בלבד. בקצה הפארק פועלת תחנת מחקר שעוסקת במניעת מדבור. בתיה המתקרבים של העיר אופקים מעידים שסכנות מאיימות על הפארק היפה מכל כיוון.

הגעה: ווייז פארק סיירת שקד. הכניסה ללא תשלום או תיאום. 
קרדיט לכתבה עיתון הארץ
צילומים צילום: אליהו הרשקוביץ